söndag 26 augusti 2012

Orsa igen

Så var det då dags att sätta sej i bilen och köra till Orsa igen

Denna gång fick även kärleken hänga på eftersom ett släp skulle hänga med:))

Trippen startade med en tripp till Sösdalamacken där en styck envägssläp hämtades, detta är ju en fantastisk kommepågrej, man kör dit man ska, sätter släpen där och sen slipper man asa åbäket med hem igen

Färden gick vidare till Emmas lägenhet där en styck Emma och en styck Lina väntade på oss och vad hände då?

Jo, Lena, alltså jag fick dagens första (och enda) psykbryt.....sex lådor, en säng, en TV bänk och en TV var nu plötsligt förutom det en cykel, en resväska, en millelon andra små lådor, kassar, dammsugare, nån låda till osv .....jag bestämde kvickt att vi hade lånat en för liten släp och att det redan var kört. Kärleken bestämde lika kvickt att det var inga problem och som vanligt hade han ju rätt.......det enda som inte "fick" plats var en gästsäng och en sunkig skurhink.......shit vad jag har fel ofta nuförtiden, nytt namn fick jag oxå, nu kallas jag för PL (Positiva Lena)

Hemfärd till Luddan, lämnade kärleken för lite sömn och körde till Assars och åt, sen vidare till Hannah och Andreas för hejdåfika. Hem igen, väckte kärleken, sa hejdå till Doris och hennes hundvakter (miss Lina och mister Björn) och så körde vi iväg

Här är lite bilder från färden till Orsa genom natten

Lagom trötta och vingabrödna gjorde vi entré i Orsa vid halvniosnåret i fredags morse, nyckel hämtades och Emmas nya hem hittades och vi gjorde två nya erfarenheter

1. I Orsa torkar man hunden i rumpan med en våtservett när den kissat (tur det var en tik)

2. I Orsa vet man hur katten ska ta sig ut och in när man bor på andra våningen (se bild)

Projekt "tömma släp och bära tre trappor upp" kom igång, jag var väl som vanligt inte till nån större nytta men lite bar jag och lite gnällde jag (PL!!)

Därefter körde vi till Mora och den suraste Statoilkille jag mött på länge och levererade ett styck släp, drack lite kaffe och tittade på en dalahäst

Tillbaka till Orsa, kärleken fick sova, jag fick bada (vilken lyx när man inte har badkar själv) och sen somnade både Emma och jag en stund

Emma med sin nya kompis Stellen

Efter nån timme var vi pigga (?) och hungriga så vi intog Bykrogen och åt varsin pizza, det var inte speciellt gott men e man hungrig så e man

Därefter gjorde vi en sajtseeingtrip i Orsa, björnparken (stängd), skidbacken, Orsa camping med Orsasjön, elljusspåret och Willys

och de små fick leka lite

Sen blev det fika, mecka IKEA möbler och filmtajm...ingen orkade hela filmen för då var vi aptrötta allihop.....

Och så blev det lördag och dax att tänka på hemresa, men först lite bilder från Emmas nya lya

Så var det då tajm to saj goodbaj

och färden mot Luddeskogen inleddes

När vi kört någon timme kom vi på att vi kanske skulle äta nåt och precis då hittade vi Oxbrogårdens café utanför Filipstad och om ni någon gång kör förbi Oxbrogården så gör inte det utan gå in och fika.....vilket ställe...mackorna görs på beställning, de har hemmalagad lunchbuffe, en bar med fullständiga rättigheter och tro det eller ej men de har ett

DRAKRUM

och naturligtvis köpte Draken en liten drake......men den får ni se nån annan gång.....

Lite andra bilder från samma ställe kommer här

lite fler bilder från hemresan kommer här

Så var vi då äntligen hemma igen i Luddeskogen efter 140 mil på Sveriges vägar och tydligen vet lastbilschaffisarna att jag 1. Inte tycker om dom och 2. Att vi skull till Orsa t o r för de var knappt synliga under denna resa

Om två år är det dags att hämta hem ongen igen eller det vet man ju inte, det blir kanske en dalmas i familjen, tänk ett riktigt dalabröllop med knätofsar, Kalle Moraeus, dalahästar osv........

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar